מה שסמוי

הרצאות מעניינות ומרתקות מעולם הקולנוע


עם אלוהים מול גוף של נערה בתוך הים

אל תגנה את היופי. אל תגנה את המשיכה ליופי. אל תגנה את התשוקה להבלע בו.
ברשימה הקודמת גיניתי.
ערב בים. כמעט שקיעה. בחצי גוף בתוך המים אני מתפלל לאלוהי האקזיסטנז. אני מבקש חיים, בריאות, חכמה, יופי, אני מבקש כוח, אומץ, ברכה.
הנערה שמשחקת על החוף.
אני יודע שאני מחפץ אותה- הופך אותה לאובייקט שלי ומצטער. אני מגנה את עצמי על שהבטתי בה ככה. שרציתי את גופה והעלמתי עיני ממנה. שכל כך רציתי להבלע בה, לעזוב הכל ולעוף, או לשקוע. אני חש אשם.  נורית טוענת שזה קשור לרקע הדתי שלי ושככה זה יהיה. אני חושב שלא רק.
אני מבקש מאלוהי הים שיעזור לי לראות מעבר לגוף את מה שהיופי מרמז עליו ובאותו רגע
התשוקה שלי מתה.
גם התשוקה שלי לאל עליון מתה.
אני סתם אדם שעומד בתוך ים ולא יודע לאן.
אני מבין שאת היופי אסור לגנות. גם לא את התשוקה אליו. גם לא את התשוקה שמוצאת את עצמה בדבקות בחיצוני. גם לא את הרצון המסוכן להבלע.
אפשר להביט בתשוקה, רצוי להביט בה אבל באהבה אבל בהבנה. להתבונן להקשיב. לא לנוע אליה לא כי רע אלא כי ראויה להתבוננות, התשוקה.
להביט בה ולראות אם תמיר את עצמה לדבר מה אחר. לדבר מה טמיר יותר או נמוך יותר או שניהם.
אני מבקש מאלוהים שיתן לי את הכוח לראות אותה שוב. לרצות בה שוב אבל יבשתי.
הים רטוב ואני בתוכו יבש כמו קרקר לפני ההרינג.
כתבתי פעם לפני שנים שיר שהיה חלק מן המופע של סיטרא קמא.
אולי אמצא אותו ואצרף.

                                            (נכתב ושוגר בקפה "קפית" חלוצי ההוט ספוט בירושלים)

10 תגובות ל - עם אלוהים מול גוף של נערה בתוך הים

  1. הרשימה הנפלאה הזאת הזכירה לי את דברי חכמינו ז"ל ביחס לאדם הנאה. שלא רק שיש ביד האדם רשות להלל יופי הנראה לעיניו, אלא אפילו חובה בעבודתו הדתית את בוראו: "הרואה בריות טובות [=יפות] ואילנות טובות אומר [=ברכה זו]: 'ברוך שככה לו בעולמו'." (ברכות נז, ע"ב). כלומר, ברכה זו היא תגובה של הפתעה והתפעמות. הרואה אדם יפה מנסה את הרגש הספונטאני בברכה מיידית זו: ברוך אתה, הא-ל, שכך בראת את עולמך, וכללת בו דברים נאים כל כך.

  2. שיר מלפני תשע שנים בקירוב. הוצג בקברט הסאטירי של " סיטרא קמא"
    מופיע כנספח למאמר הקודם"עם אלוהים מול גוף של נערה בתוך הים".

    ביום למחרת הצום
    ביום למחרת הצום, השלכתי את החטא לעזאזל
    ביום למחרת, הסוס שלי הפסיק להשתולל
    קמתי ונטלתי התעטפתי והנחתי ולקחתי תבכורה.
    ישבתי ולמדתי נאמתי והטפתי וסידרתי לכולם את הצורה.

    ביזמון:
    אל תביאני לידי ניסיון
    אל תביאני לידי ביזיון
    אל תביאני לידי יצר הרע
    אני חזק נורא.

    ביום למחרת, כששכחתי בתפילה את העולם,
    עצמתי תעיניים, הופיעה לי הבת של הירקן,
    אמרתי בנעימים, אני לפני, אני לפנים, אני עכשיו בעליונים
    הצדיקים והשופטים המלשינים והחולים זקוקים לי למידת הרחמים.

    פיזמון:
    אל תביאני לידי ניסיון
    אל תביאני לידי ביזיון
    אל תביאני לידי יצר הרע
    כי אני חזק נורא.

    שלש שנים אחר כך, אני עוד מתפלל
    אני ואלוהים, (כמו זוג נשוי) מתחילים להתרגל
    קמתי ונטלתי התעטפתי והנחתי אבל משהו קרה.
    הקו כבר נותק, יושב מפוהק, הלך גם היצר הרע.

    לא הבאתני לידי נסיון
    לא הבאתני לידי בזיון
    לא הבאת אותי אז לא באתי
    לא הבאת אותי לא הפלת
    לא נפלתי אליך עליון.

    מכור לעבודה לשגרת המשפחה לחברים לטלויזיה ונרדם.
    מרגיש קצת מיובש, בלי תקוות ובלי מרגש, בפצעים שלי יבש מזמן הדם.
    זה הזמן להתרגל ליצר העצל, מורח דן שילון על המרקע.
    זה הזמן להתפלל, כי בכל נמצא האל, גם למעלה גם מתחת לדפיקה.

    אל תביאני לידי נסיון
    אל תביאני לידי בזיון
    אל, אל תגזים עם היצר הרע
    כי אני חלש נורא.

  3. אבל יש לי שתי שאלות –

    אל"ף – למה הורדת אותו כרשימה והוספת אותו כתגובה?

    בי"ת – אולי זה נשמע קנטרני, אבל לא זו המטרה. נהניתי מאוד מהסיטרא קמא, ובכל זאת, שאלתי את עצמי אז ואני שואלת עכשיו לנוכח השיר – האם חוץ מציבור הדתיים והדתל"שים מישהו מבין על מה זה מדבר?

  4. א. הורדתי אותו כרשימה כי אני לא בטוח בתשובה לשאלה ב', זאת אומרת ביכולתו לעמוד בפני עצמו ל"צבור הכללי".
    ב. אני לא יודע אם מישהו אחר יבין על מה מדובר. סיטרא הצליח עם לא מעט ציבור חילוני. הופענו בהבימה עשרות הופעות. הופענו בתיאטרון חיפה (לשם הגיעו אנשים כדי לראות איך נראה דתי :) הופענו לפני קהלים שונים. היו לא מעט חילונים שנהנו, שהבינו. לא בטוח שהבינו הכל- אבל הרי יש הרבה מאוד "חילונים" שהתחום היהודי לגמרי לגמרי לא זר להם. אבל השאלה שלך מזמינה רשימה. אולי של שנינו ? החיים של האדם הדתי- הדתי לשעבר בעולם הגדול. כאדם שמחזיק שפה אחרת. מקלדת אחרת. אני חש לא פעם זר. אבל שוב- זה לרשימה ממש. רשימה שעומדת בפני עצמה.
    תצטרפי אלי לרשימה כזאת ?

  5. גדולה עבירה לשם מצווה (נזיר שם שם)
    חפשו בפרוייקט השו"ת או בסנונית$$

    ובאמת שכשדתי מסתכל על אשה ברחוב ועובר לאשה צנועה יותר לידו באוטובוס
    והוא מתנחם כי הוא מרצה את שני יצריו הוא עבר לדעתי על מסכת נזיר
    בעצם היצר הרע נידון להיות מתרגז תמיד
    בתפילה נבקש לגעור בו חזק
    שלא יעלם אבל שלא יופיע
    כי התהליך הספונטני הוא לטובתו ולכן דוקא בו אנו נלחמים

פרסם תגובה