מה שסמוי

הרצאות מעניינות ומרתקות מעולם הקולנוע


ועדת החקירה לענייני פורים הגישה את מסקנותיה (שמחות ועגומות)

1. משמח אותי לראות אנשים מחופשים. הילדים חמודים מאוד, אבל מבוגר שמתחפש זה צעד בדרך לגאולה. היכולת לא לקחת את זהותך החיצונית ברצינות רבה מדי, הנכונות- שלא לומר השמחה, להפרד מן התדמית עליה אתה עמל כל כך כל ימות השנה, והחירות לעטות על עצמך זהות אחרת- כל אלה מראים לי את הפוטנציאל לעולם טוב יותר.
מדוע אנחנו לא חוגגים את היום הזה פעם בשבוע ? לא ברור לי.

2. חגיגת הבוגי בפורים היתה מופלאה, לא פחות מזה. המוני אנשים מביאים לידי ביטוי את הטוב והשמח שבהם. רוקדים זה עם זה, בקבוצות, ביחידים, בעליצות אמיתית. אווירה חמה בין האנשים. כל כך הרבה אנשים, מעט מאוד שיכורים מדי. ערבי הבוגי הקבועים מאופיינים במשתתפים איכותיים ובאווירה מיוחדת. גדולתם של מיכל ואבי, מארגני הבוגי, היא שהם מצליחים לשמור את האווירה הזאת גם באירוע גדול כל כך. הערב התחיל עם קריאת המגילה, והמשיך עם הופעת פלמנקו, עם מארש דונדורמה ועם הופעה של מטבוחה פרוג'קט, ובתוך כל אלו המון אנשים שמח, משוחרר, רוקד- יחד.  מארגני הבוגי – שיוזמים ומפיקים את כל זה שלא על מנת להרוויח אגורה לכיסם, עושים זאת כדי לאפשר לאנשים ממגוון של צבעים, דעות, קהילות ואמונות להיות יחד, ולבטא את עצמם באופן מקסים כל כך. דרך החיבור בין גוף לנפש הם מחברים גם בין תורה לאמנות, וגם סתם חיבור פשוט בין אנשים. ראוי היה  שהבוגי יתוקצב על ידי עיריית ירושלים, אין עוד דבר כזה לא בירושלים ולא בשום מקום אחר. אם לא הייתם- בשנה הבאה כדאי לכם מאוד לבוא.

3. מגילת אסתר מוכרת לנו מדי. היא העיתון שאנו קוראים, היא מבזק החדשות, היא הסיפור שלנו. עולם של תככים פוליטיים, עולם של הון שחובר לשלטון למטרות מגונות מאוד, עולם של מאבקי כוח. איך פתאום כל זה מתהפך לטובה ? לא ברור. גם העולם שלנו אנחנו מוכרחים להאמין יכול להתהפך לטוב. גם בעולם שלנו אתה לא יכול לשפוט איש. מלכת היופי המתבוללת עשויה להיות זאת שתציל את העולם.  הדבר האמיתי קורה בין השורות, בין הסטטוסים, במקום לא צפוי מראש. אנחנו חושבים שאנחנו יודעי כל- אבל הגאולה כמו החיים עשויים לבוא ממקום שאיננו יודעים מהו.

4. וביום שאחרי פורים, נחשפת פרשה קשה של אונס והתעללות בילדה חסרת ישע, התעללות שמשמעה רצח של הנפש. אני מוכרח לחקור פעם ביני לבין עצמי מהם התהומות הללו המתגלים שוב ושוב, מאין הם באים. מדברים ברדיו על ההורים שמעלו בתפקידם. השדרנים חושבים שההורים צריכים צריך לפקח יותר על ילדיהם, ואני אומר- ההורים מעלו בתפקידם קודם כל כשלא הצליחו להעביר לילדים שלהם עולם ערכים בו לא פוגעים בזולת.

5. יש כאן סיפור ערכי. העדר ערכים. מתנהל בימים אלו מאבק קשה מאוד על כבודן של נשים, על זכותן לחיות בשלום,  ללא הטרדות משום סוג. אני לא מת על כל מי שמנהל את המאבק הזה. סגנונן של חלק מן העוסקות במלאכה קשה לי מאוד. אני מזהה בו לא פעם אגרסיביות, תוקפנות ואלימות מילולית. עם זאת אני לא מסוגל שלא להוריד בפניהן את הכובע על כך שהן שמו בראש מעייניהן ערך. בעולם הזה שבו הצלחה היא המדד לכל- שכחנו את העובדה שהצלחה ללא ערכים יכולה להיות הצלחה גרועה ביותר. אני חולם על יום שבו כל האנשים שערכים בראש מעייניהם, יפגשו וינסו להדבר יום אחד, לשתף פעולה בכל כך הרבה דברים שמשותפים להם. תרשו לי לצטט את השפת אמת לפורים.

בוגי - אנשים שונים ורוקדים יחד
בוגי- אנשים שונים - ורוקדים יחד

כל כחו של המן היה בזה שאמר עם כו' מפוזר ומפורד. באמת הפיזור הוא לטובה, לפרסם שמו יתברך בכל המקומות, ולהוציא הנקודות הקדושות שנמצאים בכל המקומות. … אבל מפורד- הוא הפחיתות, שבני ישראל צריכין להיות אגודה אחד אעפ"י שהם מפוזרין. … וכשניטל האחדות ע"י הפיזור זה תוקף הגלות. ולכן, אחר הישועה נקהלו בעריהם ותיקנו משלוח מנות ומתנות להיות אגודה אחת. והעשיר בתורה יתן גם להדל. וכמו כן תלמידי חכמים שיקבלו זה מזה. … שיש בכל ת"ח דבר מיוחד. וצריך לקבל כל אחד מחבירו להיות אגודה אחת: (פורים תרס"א)

הרעיון שמביע השפת אמת הוא עמוק וחשוב.  הפיזור והשוני בין כולנו הוא חשוב. הוא מאפשר לכל אחד למצוא את הערך הקרוב אליו, החשוב לו. הוא גם מאפשר לכל אחד לחשוב על דרכים המתאימות לו להלחם על אותו ערך, או לתרום לו. הבעיה היא הפירוד. העובדה שאחרי שמצאנו את הערכים והנושאים הראויים לטיפול, אנחנו לא מסוגלים לשתף פעולה.

הנה- בכל מה שקורה בפגיעה בנשים- הן על ידי הטרדה, הן על ידי אלימות והן בהחפצתן- ניתן לייצר קואליציה רחבה מאוד. אפשר גם לייצר שיתוף פעולה כנגד מה שמתרחש היום בערוצים המסחריים ובכלי התקשורת.  אין לי ספק שנחוצה חזית ציבורית רחבה שתלחם על דמותה של החברה הישראלית, שתאמר- יש גבול להזניית השיח והרחוב הישראלי. נכון- אולי לא נסכים על הכל- אבל יש לנו עדיין הרבה מן המשותף. העובדה שזה לא קורה כרגע- היא חולשתנו. אנחנו נפגעים על ידי אותו "הפרד ומשול" ולא מסוגלים להרים יחד נס של מרד בעשרות נושאים חשובים. אנחנו יכולים  להסכים על כך ששירותי הרווחה זקוקים ליחס אחר גם אם דעותינו חלוקות בנושאים מדיניים. הגיע הזמן שנלמד את המסר החשוב הזה: "לך כנוס את כל היהודים".

6. וכדי לסגור מעגל: תחפושת אחת הגעילה אותי. שלשה גברים צעירים, התחפשו לחבורת האנסים מן "התפוז המכני", עם הכובע, הבגדים הלבנים ומקלות ההליכה. הדהים אותי לראות שאחד מהם משוחח בחביבות עם בחורה. בעיני הם היו צריכים לזכות ביחס של התעלמות במקרה הטוב. רוחו המשוחררת של פורים לא צריכה לעמוד להם במקרה הזה, כאשר נשים נאנסות ונרצחות דבר יום ביומו. זהו חולי חברתי שעל כולנו להתבייש בו. בדיעבד הצטערתי שלא נגשתי אליהם והבעתי בפניהם את התעוב שאני חש כלפי הבחירה שלהם. אין לי ספק שאחת מקואליציות הנשים היתה יודעת להעמיד אותם על מקומם בצורה מוצלחת יותר. יש לי מה ללמוד, כך מסתבר.

7 תגובות ל - ועדת החקירה לענייני פורים הגישה את מסקנותיה (שמחות ועגומות)

  1. ועדה משובחת.. :)
    והמסקנות.. כמה רגישות
    לסביבה, לאחר, בהתבוננות הפנימית.

    בעיניים שלי זה הרבה יופי.

    לא ראיתי את התפוז המכני, אפילו בקריאה הוא היה קשה לי מדיי..
    וסרטים כאלו, או כמו של קוונטין טרנטינו — כמו מקהים את היכולת להרגיש
    או לחמול.

    הולכת לקרוא קצת דברי רוח על עולמות עליונים-פנימיים,
    זה עושה לי תקווה כשמאד חשוך לי מבחוץ.

פרסם תגובה